Download Printable PDF of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 4
Download recording of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 4
(right click or option key + click to download)
Yoga Sutra Chapter 4 Recording
Download Printable PDF of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 4
Download recording of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 4
(right click or option key + click to download)
Yoga Sutra Chapter 4 Recording
Introduction | चतुर्थः पादः। caturthaḥ pādaḥ। |
कैवल्य-पादः। kaivalya-pādaḥ। |
|
Sutra 1 | जन्म-ओषधि-मन्त्र-तपः समाधिजाः सिद्धयः। janma-oṣadhi-mantra-tapaḥ samādhijāḥ siddhayaḥ। |
2 | जाति-अन्तर-परिणामः प्रकृति-आपूरात्। jāti-antara-pariṇāmaḥ prakṛti-āpūrāt। |
3 | निमित्तम् अप्रयोजकं प्रकृतीनां वरण-भेदः तु ततः क्षेत्रिकवत्। nimittam aprayojakaṃ prakṛtīnāṃ varaṇa-bhedaḥ tu tataḥ kṣetrikavat। |
4 | निर्माण-चित्त-अन्यस्मिता-मात्रात्। nirmāṇa-citta-anyasmitā-mātrāt। |
5 | प्रवृत्ति-भेदे प्रयोजकं चित्तम् एकम् अनेकेषाम्। pravṛtti-bhede prayojakaṃ cittam ekam anekeṣām। |
6 | तत्र ध्यानजम् अनाशयम्। tatra dhyānajam anāśayam। |
7 | कर्म-अशुक्ल-अकृष्णं योगिनः त्रिविधम् इतरेषाम्। karma-aśukla-akṛṣṇaṃ yoginaḥ trividham itareṣām। |
8 | ततः तत्-विपाक-अनुगुणानाम् एव अभिव्यक्तिः वासनानाम्। tataḥ tat-vipāka-anuguṇānām eva abhivyaktiḥ vāsanānām। |
9 | जाति-देश-काल-व्यवहितानाम् अपि आनन्तर्यं स्मृति-संस्कारयोः एक-रूपत्वात्। jāti-deśa-kāla-vyavahitānām api ānantaryaṃ smṛti-saṃskārayoḥ eka-rūpatvāt। |
10 | तासाम् अनादित्वं च आशिषः नित्यत्वात्। tāsām anāditvaṃ ca āśiṣaḥ nityatvāt। |
11 | हेतु-फल-आश्रय-आलम्बनैः सङ्गृहीतत्वात् एषाम् अभावे तत्-अभावः। hetu-phala-āśraya-ālambanaiḥ saṅgṛhītatvāt eṣām abhāve tat-abhāvaḥ। |
12 | अतीत-अनागतं स्वरूपतः अस्ति-अध्व-भेदात् धर्माणाम्। atīta-anāgataṃ svarūpataḥ asti-adhva-bhedāt dharmāṇām। |
13 | ते व्यक्त-सूक्ष्माः गुण-आत्मानः। te vyakta-sūkṣmāḥ guṇa-ātmānaḥ। |
14 | परिणाम-एकत्वात् वस्तु-तत्त्वम्। pariṇāma-ekatvāt vastu-tattvam। |
15 | वस्तु-साम्ये चित्त-भेदात् तयोः विभक्तः पन्थाः। vastu-sāmye citta-bhedāt tayoḥ vibhaktaḥ panthāḥ। |
16 | न च एक-चित्त-तन्त्रं वस्तु तत् अप्रमाणकं तदा किं स्यात्। na ca eka-citta-tantraṃ vastu tat apramāṇakaṃ tadā kiṃ syāt। |
17 | तत् उपराग-अपेक्षित्वात् चित्तस्य वस्तु ज्ञात-अज्ञातम्। tat uparāga-apekṣitvāt cittasya vastu jñāta-ajñātam। |
18 | सदा ज्ञाताः चित्त-वृत्तयः तत्-प्रभोः पुरुषस्य अपरिणामित्वात्। sadā jñātāḥ citta-vṛttayaḥ tat-prabhoḥ puruṣasya apariṇāmitvāt। |
19 | न तत्-स्व-आभासं दृश्यत्वात्। na tat-sva-ābhāsaṃ dṛśyatvāt। |
20 | एक-समये च उभय-अनवधारणम्। eka-samaye ca ubhaya-anavadhāraṇam। |
21 | चित्त-अन्तर-दृश्ये बुद्धि-बुद्धेः अतिप्रसङ्गः स्मृति-सङ्करः च। citta-antara-dṛśye buddhi-buddheḥ atiprasaṅgaḥ smṛti-saṅkaraḥ ca। |
22 | चितेः अप्रतिसङ्क्रमायाः तत्-आकार-आपत्तौ स्व-बुद्धि-संवेदनम्। citeḥ apratisaṅkramāyāḥ tat-ākāra-āpattau sva-buddhi-saṃvedanam। |
23 | द्रष्टृ-दृश्य-उपरक्तं चित्तं सर्व-अर्थम्। draṣṭṛ-dṛśya-uparaktaṃ cittaṃ sarva-artham। |
24 | तत् असङ्ख्येय-वासनाभिः चित्रम् अपि पर-अर्थं संहति-अकारित्वात्। tat asaṅkhyeya-vāsanābhiḥ citram api para-arthaṃ saṃhati-akāritvāt। |
25 | विशेष-दर्शिनः आत्म-भाव-भावना-विनिवृत्तिः। viśeṣa-darśinaḥ ātma-bhāva-bhāvanā-vinivṛttiḥ। |
26 | तदा विवेक-निम्नं कैवल्य-प्राक्-भारं चित्तम्। tadā viveka-nimnaṃ kaivalya-prāk-bhāraṃ cittam। |
27 | तत्-छिद्रेषु प्रत्यय-अन्तराणि संस्कारेभ्यः। tat-chidreṣu pratyaya-antarāṇi saṃskārebhyaḥ। |
28 | हानम् एषां क्लेशवत् उक्तम्। hānam eṣāṃ kleśavat uktam। |
29 | प्रसङ्ख्याने अपि अकुसीदस्य सर्वथा विवेक-ख्यातेः धर्म-मेघः समाधिः। prasaṅkhyāne api akusīdasya sarvathā viveka-khyāteḥ dharma-meghaḥ samādhiḥ। |
30 | ततः क्लेश-कर्म-निवृत्तिः। tataḥ kleśa-karma-nivṛttiḥ। |
31 | तदा सर्व-आवरणम् अलापेतस्य ज्ञानस्य अानन्त्यात् ज्ञेयम् अल्पम्। tadā sarva-āvaraṇam alāpetasya jñānasya aānantyāt jñeyam alpam। |
32 | ततः कृत-अर्थानां परिणाम-क्रम-समाप्तिः गुणानाम्। tataḥ kṛta-arthānāṃ pariṇāma-krama-samāptiḥ guṇānām। |
33 | क्षण-प्रतियोगी परिणाम-अपर-अन्त-निर्ग्राह्यः क्रमः। kṣaṇa-pratiyogī pariṇāma-apara-anta-nirgrāhyaḥ kramaḥ। |
34 | पुरुष-अर्थ-शून्यानां गुणानां प्रतिप्रसवः कैवल्यं स्वरूप-प्रतिष्ठा वा चिति-शक्तिः इति। puruṣa-artha-śūnyānāṃ guṇānāṃ pratiprasavaḥ kaivalyaṃ svarūpa-pratiṣṭhā vā citi-śaktiḥ iti। |
Closing | इति पतञ्जलि-विरचिते योग-सूत्रे चतुर्थः कैवल्य-पादः। iti patañjali-viracite yoga-sūtre caturthaḥ kaivalya-pādaḥ। |
इति श्री पातञ्जल-योग-सूत्राणि। iti śrī pātañjala-yoga-sūtrāṇi। |