Download Printable PDF of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 3
Download recording of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 3
(right click or option key + click to download)
Yoga Sutra Chapter 3 Recording
Download Printable PDF of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 3
Download recording of Yoga Sutra – Level 1 – Chapter 3
(right click or option key + click to download)
Yoga Sutra Chapter 3 Recording
Introduction | अथ तृतीयः पादः atha tṛtīyaḥ pādaḥ। |
विभूति-पादः। vibhūti-pādaḥ। |
|
Sutra 1 | देश-बन्धः चित्तस्य धारणा। deśa-bandhaḥ cittasya dhāraṇā। |
2 | तत्र प्रत्यय-एकतानता ध्यानम्। tatra pratyaya-ekatānatā dhyānam। |
3 | तत् एव अर्थ-मात्र-निर्भासं स्वरूप-शून्यम् इव समाधिः। tat eva artha-mātra-nirbhāsaṃ svarūpa-śūnyam iva samādhiḥ। |
4 | त्रयम् एकत्र संयमः। trayam ekatra saṃyamaḥ। |
5 | तत्-जयात् प्रज्ञा-लोकः। tat-jayāt prajñā-lokaḥ। |
6 | तस्य भूमिषु विनियोगः। tasya bhūmiṣu viniyogaḥ। |
7 | त्रयम् अन्तरङ्गं पूर्वेभ्यः। trayam antaraṅgaṃ pūrvebhyaḥ। |
8 | तत् अपि बहिरङ्गं निर्बीजस्य। tat api bahiraṅgaṃ nirbījasya। |
9 | व्युत्थान-निरोध-संस्कारयोः अभिभव-प्रादुर्भावौ निरोध-क्षण-चित्त-अन्वयः निरोध-परिणामः। vyutthāna-nirodha-saṃskārayoḥ abhibhava-prādurbhāvau nirodha-kṣaṇa-citta-anvayaḥ nirodha-pariṇāmaḥ। |
10 | तस्य प्रशान्त-वाहिता संस्कारात्। tasya praśānta-vāhitā saṃskārāt। |
11 | सर्व-अर्थता-एकाग्रतयोः क्षय-उदयौ चित्तस्य समाधि-परिणामः। sarva-arthatā-ekāgratayoḥ kṣaya-udayau cittasya samādhi-pariṇāmaḥ। |
12 | ततः पुनः शान्त-उदितौ तुल्य-प्रत्ययौ चित्तस्य एकाग्रता-परिणामः। tataḥ punaḥ śānta-uditau tulya-pratyayau cittasya ekāgratā-pariṇāmaḥ। |
13 | एतेन भूत-इन्द्रियेषु धर्म-लक्षणा-अवस्था-परिणामाः व्याख्याताः। etena bhūta-indriyeṣu dharma-lakṣaṇā-avasthā-pariṇāmāḥ vyākhyātāḥ। |
14 | शान्त-उदित-अव्यपदेश्य-धर्म-अनुपाती धर्मी। śānta-udita-avyapadeśya-dharma-anupātī dharmī। |
15 | क्रम-अन्यत्वं परिणामा-अन्यत्वे हेतुः। krama-anyatvaṃ pariṇāmā-anyatve hetuḥ। |
16 | परिणाम-त्रय-संयमात् अतीत-अनागत-ज्ञानम्। pariṇāma-traya-saṃyamāt atīta-anāgata-jñānam। |
17 | शब्द-अर्थ-प्रत्ययानाम् इतर-इतर-अध्यासात् सङ्करः तत्-प्रविभाग-संयमात् सर्व-भूत-रुत-ज्ञानम्। śabda-artha-pratyayānām itara-itara-adhyāsāt saṅkaraḥ tat-pravibhāga-saṃyamāt sarva-bhūta-ruta-jñānam। |
18 | संस्कार-साक्षात्-करणात् पूर्व-जाति-ज्ञानम्। saṃskāra-sākṣāt-karaṇāt pūrva-jāti-jñānam। |
19 | प्रत्ययस्य पर-चित्त-ज्ञानम्। pratyayasya para-citta-jñānam। |
20 | न च तत्-सालम्बनं तस्य अविषयी-भूतत्वात्। na ca tat-sālambanaṃ tasya aviṣayī-bhūtatvāt। |
21 | काय-रूप-संयमात् तत्-ग्राह्य-शक्ति-स्तम्भे चक्षुः-प्रकाश-असम्प्रयोगे अन्तर्धानम्। kāya-rūpa-saṃyamāt tat-grāhya-śakti-stambhe cakṣuḥ-prakāśa-asamprayoge antardhānam। |
22 | सोपक्रमं निरुपक्रमं च कर्म तत्-संयमात् अपरान्त-ज्ञानम् अरिष्टेभ्यः वा। sopakramaṃ nirupakramaṃ ca karma tat-saṃyamāt aparānta-jñānam ariṣṭebhyaḥ vā। |
23 | मैत्री आदिषु बलानि। maitrī ādiṣu balāni। |
24 | बलेषु हस्ति-बल-अादीनि। baleṣu hasti-bala-ādīni। |
25 | प्रवृत्ति-आलोक-न्यासात् सूक्ष्म-व्यवहित-विप्रकृष्ट-ज्ञानम्। pravṛtti-āloka-nyāsāt sūkṣma-vyavahita-viprakṛṣṭa-jñānam। |
26 | भुवन-ज्ञानं सूर्ये संयमात्। bhuvana-jñānaṃ sūrye saṃyamāt। |
27 | चन्द्रे तारा-व्यूह-ज्ञानम्। candre tārā-vyūha-jñānam। |
28 | ध्रुवे तत्-गति-ज्ञानम्। dhruve tat-gati-jñānam। |
29 | नाभि-चक्रे काय-व्यूह-ज्ञानम्। nābhi-cakre kāya-vyūha-jñānam। |
30 | कण्ठ-कूपे क्षुत्-पिपासा-निवृत्तिः। kaṇṭha-kūpe kṣut-pipāsā-nivṛttiḥ। |
31 | कूर्म-नाड्यां स्थैर्यम्। kūrma-nāḍyāṃ sthairyam। |
32 | मूर्ध-ज्योतिषि सिद्ध-दर्शनम्। mūrdha-jyotiṣi siddha-darśanam। |
33 | प्रातिभात् वा सर्वम्। prātibhāt vā sarvam। |
34 | हृदये चित्त-संवित्। hṛdaye citta-saṃvit। |
35 | सत्त्व-पुरुषयोः अत्यन्त-असङ्कीर्णयोः प्रत्यय-अविशेषः भोगः पर-अर्थत्वात् स्व-अर्थ-संयमात् पुरुष-ज्ञानम्। sattva-puruṣayoḥ atyanta-asaṅkīrṇayoḥ pratyaya-aviśeṣaḥ bhogaḥ para-arthatvāt sva-artha-saṃyamāt puruṣa-jñānam। |
36 | ततः प्रातिभ-श्रावण-वेदन-आदर्श-आस्वाद-वार्ताः जायन्ते। tataḥ prātibha-śrāvaṇa-vedana-ādarśa-āsvāda-vārtāḥ jāyante। |
37 | ते समाधौ उपसर्गाः व्युत्थाने सिद्धयः। te samādhau upasargāḥ vyutthāne siddhayaḥ। |
38 | बन्ध-कारण-शैथिल्यात् प्रचार-संवेदनात् च चित्तस्य पर-शरीर-आवेशः। bandha-kāraṇa-śaithilyāt pracāra-saṃvedanāt ca cittasya para-śarīra-āveśaḥ। |
39 | उदान-जयात् जल-पङ्क-कण्टक-अादिषु असङ्गः उत्क्रान्तिः च। udāna-jayāt jala-paṅka-kaṇṭaka-ādiṣu asaṅgaḥ utkrāntiḥ ca। |
40 | समान-जयात् ज्वलनम्। samāna-jayāt jvalanam। |
41 | श्रोत्र-आकाशयोः सम्बन्ध-संयमात् दिव्यं श्रोत्रम्। śrotra-ākāśayoḥ sambandha-saṃyamāt divyaṃ śrotram। |
42 | काय-आकाशयोः सम्बन्ध-संयमात् लघु-तूल-समापत्तेः च आकाश-गमनम्। kāya-ākāśayoḥ sambandha-saṃyamāt laghu-tūla-samāpatteḥ ca ākāśa-gamanam। |
43 | बहिः अकल्पिता वृत्तिः महा-विदेहाः ततः प्रकाश-आवरण-क्षयः। bahiḥ akalpitā vṛttiḥ mahā-videhāḥ tataḥ prakāśa-āvaraṇa-kṣayaḥ। |
44 | स्थूल-स्वरूप-सूक्ष्म-अन्वय-अर्थवत्त्व-संयमात् भूत जयः। sthūla-svarūpa-sūkṣma-anvaya-arthavattva-saṃyamāt bhūta jayaḥ। |
45 | ततः अणिमा-अादि-प्रादुर्भावः काय-सम्पत्-तत्-धर्म-अनभिघातः च। tataḥ aṇimā-ādi-prādurbhāvaḥ kāya-sampat-tata-dharma-anabhighātaḥ ca। |
46 | रूप-लावण्य-बल-वज्र-संहननत्वानि काय-सम्पत्। rūpa-lāvaṇya-bala-vajra-saṃhananatvāni kāya-sampat। |
47 | ग्रहण-स्वरूप-अस्मिता-अन्वय-अर्थवत्त्व-संयमात् इन्द्रिय-जयः। grahaṇa-svarūpa-asmitā-anvaya-arthavattva-saṃyamāt indriya-jayaḥ। |
48 | ततः मनोजवित्वं विकरण-भावः प्रधान-जयः च। tataḥ manojavitvaṃ vikaraṇa-bhāvaḥ pradhāna-jayaḥ ca। |
49 | सत्त्व-पुरुष-अन्यता-ख्याति-मात्रस्य सर्व-भाव-अधिष्ठातृत्वं सर्व-ज्ञातृत्वं च। sattva-puruṣa-anyatā-khyāti-mātrasya sarva-bhāva-adhiṣṭhātṛtvaṃ sarva-jñātṛtvaṃ ca। |
50 | तत्-वैराग्यात् अपि दोष-बीज-क्षये कैवल्यम्। tat-vairāgyāt api doṣa-bīja-kṣaye kaivalyam। |
51 | स्थानि-उपनिमन्त्रणे सङ्ग-स्मय-अकरणं पुनः अनिष्ट-प्रसङ्गात्। sthāni-upanimantraṇe saṅga-smaya-akaraṇaṃ punaḥ aniṣṭa-prasaṅgāt। |
52 | क्षण-तत्-क्रमयोः संयमात् विवेकजं ज्ञानम्। kṣaṇa-tat-kramayoḥ saṃyamāt vivekajaṃ jñānam। |
53 | जाति-लक्षण-देशैः अन्यता-अनवच्छेदात् तुल्ययोः ततः प्रतिपत्तिः। jāti-lakṣaṇa-deśaiḥ anyatā-anavacchedāt tulyayoḥ tataḥ pratipattiḥ। |
54 | तारकं सर्व-विषयं सर्वथा-विषयम् अक्रमं च इति विवेकजं ज्ञानम्। tārakaṃ sarva-viṣayaṃ sarvathā-viṣayam akramaṃ ca iti vivekajaṃ jñānam। |
55 | सत्त्व-पुरुषयोः शुद्धि-साम्ये कैवल्यम् इति। sattva-puruṣayoḥ śuddhi-sāmye kaivalyam iti। |
Closing | इति पतञ्जलि-विरचिते योग-सूत्रे तृतीयः विभूति-पादः। iti patañjali-viracite yoga-sūtre tṛtīyaḥ vibhūti-pādaḥ। |